poniedziałek, 17 grudnia 2012

Ja mam, ty masz, oni mają... czyli SOMO LA SITA! :)

Habari? Moi drodzy, część z Was, która śledzi nasz fanpage wie, że w jednej z lekcji {KLIK} wkradł się bardzo poważny błąd. Mianowicie w tabelce z odmianami czasownika "być" {suahili: kuwa} pojawiły się odmiany czasownika "mieć". Z góry przepraszam wszystkich zainteresowanych, a przede wszystkim osoby, które w swoich głowach mają już te błędne informacje. Na pocieszenie powiem Wam, że nic w przyrodzie nie ginie - odmiany, których się nauczyliście wykorzystamy dzisiaj, a więc jakby na to nie patrzeć, jesteście jedną lekcję do przodu :)))



Ok. Koniec gadania, czas się wziąć do nauki. Witam Was serdecznie na 6 lekcji suahili - SOMO LA SITA. Tak jak wspominałam na początku, dzisiaj zajmiemy się kolejną odmianą czasownika, tym razem będzie to czasownik "mieć". Ale zanim do tego przejdziemy, szybki rzut oka na POPRAWNĄ tabelkę z odmianą czasownika "być".


Dlaczego ją przypominam. Ano chciałam dzisiaj rozszerzyć wiadomości z drugiej lekcji - mianowicie chciałam dodać dzisiaj przeczenie: ja nie jestem, ty nie jesteś, on/ona/ono nie jest itd... Sprawa jest niezwykle łatwa i przyjemna - otóż by otrzymać przeczenie musimy zamienić słówko "ni" na "si" :) Ot cała filozofia :)

PRZECZENIE "BYĆ": ni -------> si

 A oto jak wygląda to w praktyce:


Ok, to tyle w sprawie czasownika "być". Czułam, że jestem Wam coś winna, stąd powtórka drugiej lekcji. Dzisiaj z kolei zajmiemy się innym bardzo ważnym czasownikiem "mieć". Jest on o tyle ważny, że pojawia się w późniejszym tworzeniu zdań. Od razu wyjaśniam pewną kwestię - tydzień temu zapowiedziałam, że na następnej lekcji pojawi się pytanie wraz z odpowiedziami odnośnie kraju pochodzenia. Jednak po czasie uświadomiłam sobie, że nie mogę tego wprowadzić bez wcześniejszego wyjaśnienia czasownika "mieć". Stąd też ta zmiana.

ODMIANA CZASOWNIKA "MIEĆ" - KUWA NA {czyt. kuła na}
Tak jak wspominałam, ta część z Was, która nauczyła się błędnej tabelki z lekcji 2, teraz może zaparzyć sobie herbatkę i w spokoju powtórzyć nabyte przed kilkoma tygodniami wiadomości, z tą jednak świadomością, że owe odmiany przyporządkowane są czasownikowi 'mieć', a nie 'być' ;) 

{Jeszcze taka mała anegdotka, jak to mtotowangu dowiedziała się, że zrobiła błąd w lekcji. 
Żona: Kochanie, jakbym chciała napisać Twojej siostrze sms'a po suahili, to jak poprawnie powinnam napisać "jestem żoną A."?
Mąż: No jak to nie wiesz? Przecież znasz odmianę czasownika "być". Piszesz normalnie "Mimi ni Mke wa A."
Żona: No, ale jak to "ni", przecież w odmianie jest "nina". To jakiś skrót?
M: Jak to w odmianie jest "nina"? Przecież "nina" to jest mieć, a Ty potrzebujesz "być" czyli "ni"...
Ż: Że co???? %XX@##$%$^$^$^?}

No i tak to wyglądało w telegraficznym skrócie. No cóż. Nikt nie jest nieomylny. Zapewniam Was, że dzisiaj nie będzie już żadnych błędów.

ODMIANA CZASOWNIKA "KUWA NA"


W przypadku przeczenia, sprawa nie jest tak łatwa jak przy czasowniku "kuwa". 

W tym przypadku, jedyną zasadą, która może ułatwić nam naukę jest zapamiętanie, że do 2 i 3os.l.poj. dodajemy samą literkę "h", z kolei w liczbie mnogiej dodajemy słówko "ha".


Ufff. To by było na tyle dzisiaj. Mam nadzieję, że Was nie zamęczyłam tymi tabelkami :)
Owocnej nauki życzę :*

KWA HERI!

***

1 komentarz:

  1. trudne :)) a na jakim Ty jesteś poziomie? Mówisz płynnie czy jeszcze nie? W jakim języku z teściami rozmawiasz?
    Do języka trzeba mieć mocną motywację - wyjazd w perspektywie albo właśnie tak jak Ty - bliskie osoby z danego kręgu językowego. Ja przez jakiś czas uczylam sie hiszpanskiego, ale poki co zaprzestalam - zabraklo czasu i motywacji... bez tego nauka wolno idzie... Pozdrawiam Czekoladkową rodzinę!

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)