poniedziałek, 26 listopada 2012

Raz, dwa, trzy... czyli liczymy po suahili. SOMO LA TATU.

Mambo! :) Jak Wam  minął weekend? Bo nam baaaaardzo szybko. Dopiero odkąd na blogu pojawiły się cotygodniowe lekcje suahili, widzę jak ten czas ucieka. Ledwo umieszczę jedną lekcję, to już za chwilę czas na nową :)


W dzisiejszej, już trzeciej, lekcji suahili skupimy się na nauce cyfr i liczb.

SOMO LA TATU - lekcja 3.

Dzisiaj będzie krótko i na temat. Niestety będzie to lekcja tzw. pamięciówka. Po prostu musimy nauczyć się ciągu liczb, które posłużą nam przy tworzeniu innych. Na pierwszy rzut idzie pierwsza dziesiątka:

0 - sifuri {czyt. sifuri}
1 - moja {czyt. modża}
2 - mbili {czyt. mbili}
3 - tatu {czyt. tatu}
4 - nne {czyt. ne}
5 - tano {czyt. tano}
6 - sita {czyt. sita}
7 - saba {czyt. saba}
8 - nane {czyt. nane}
9 - tisa {czyt. tisa}
10 - kumi {czyt. kumi}

Mała przestroga i uwaga - proszę zwrócić szczególną uwagę na ostatnią zaprezentowaną liczbę - 10. Jak widać w języku suahili nosi ona nazwę kumi. Przestrzegam, przed odruchową zamianą końcówki -mi na -ma. Słowo z końcówką na -ma to PRZEKLEŃSTWO, KTÓRYM MOŻEMY OBRAZIĆ NASZEGO ROZMÓWCĘ!
 
Wspominam o tym, gdyż wiem, że zamiana końcówki jest częstym odruchowym błędem Polaków. Sama przez przypadek, podczas mojego chwalenia się znajomością liczb od 1 do 10, zamiast kumi powiedziałam kuma, co wzbudziło śmiech obecnych Tanzańczyków. Później dowiedziałam się, jaką gafę palnęłam. Dlatego na bazie swoich doświadczeń z nauką suahili, uczulam Was na ten częsty językowy błąd ;p

Drugą dziesiątkę tworzymy w banalny sposób - do słowa kumi {10} dodajemy słówko na +odpowiednią cyfrę. Przykładowo:

14 - kumi na nne
15 - kumi na tano

Z kolei liczba 20 jest zupełnie nowym tworem językowym i brzmi ishirini {czyt. iszirini}.

Podsumowując:



Na dzisiaj tyle. Miłej nauki kochani :)))

KWA HERI! {KŁA HERI}

***

6 komentarzy:

  1. Ciekawy język :) Ja sama dopiero zaczynam uczyć się języka mojego przyszłego męża i nie jest łatwo ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. oj mi też:) już się uczę z córą:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Super blog :-) mieszkam w Londynie i moj przyjaciel jest z Kenii . Przydadza mi sie te lekcje :-)
    Pozdrawiam
    www.em-emigrantka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Super juz kocham ten język i polecam pisluchac Baba Yetu w suahili bardzo tom piosenke uwielbiam i tego języka bd uczyla sie z hecią.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)