poniedziałek, 4 lutego 2013

Czas goni nas... czyli SOMO LA KUMI! :)

Mambo! :) 

Jak tam idzie Wam nauka suahili? Myślę, że po ostatniej lekcji, wiele osób wciąż zastanawia się o co chodzi z tym tanzańskim czasem. Szczerze Wam powiem, że ja także mam z tym problem. No, ale... Pole, pole {tłum. powoli, powoli}. Damy radę :) 

Dzisiaj, żeby zamknąć temat czasu, dorzucę parę przydatnych zwrotów. Tak, więc oficjalnie zapraszam na dziesiątą lekcję suahili - SOMO LA KUMI :)


Jak się zapewne domyślacie, do dzisiejszej lekcji niezbędne są informacje z TEJ lekcji. Można powiedzieć, że jest to kontynuacja wiadomości z poprzedniego tygodnia. Dla przypomnienia wrzucam ponownie tabelkę z poszczególnymi godzinami:


Tak jak wspominałam, o ile godzina na zegarku jest 'równa', o tyle życie jest piękne. Sytuacja komplikuje się w momencie dodanie minut. Bez obaw. Za chwilkę wszystko będzie jasne.

Na wstępie zaznaczam, że będę używać "naszego" zegara. Myślę, że dla wielu będzie to o wiele prostsze, niż patrzenie i kombinowanie na 'suahilskim zegarze':

http://experienceruraltanzania.wordpress.com/2011/06/01/my-journey-on-swahili-time/

Na początek niech będzie 'równa pierwsza wg czasu tanzańskiego' - 1:00


1:00 - saa moja kamili - w dosłownym tłumaczeniu - pełna pierwsza godzina. 

Podobnie tworzymy inne pełne godziny tj, 2:00 - saa mbili kamili, 3:00 - saa tatu kamili itd. Także poniższe przykłady można zastosować do innych godzin.


Teraz dodajmy 15 minut, czyli tworzymy godzinę pierwszą piętnaście {kwadrans po pierwszej} - 1:15


1:15 - saa moja na robo - w dosłownym tłumaczeniu godzina pierwsza i kwadrans. Także i w tym przypadku, podobnie tworzymy inne godziny.


Dodajemy kolejne 15 minut, do daje nam godzinę pierwszą trzydzieści - 1:30.


1:30 - saa moja na nusu - w dosłownym tłumaczeniu godzina pierwsza i pół. 

Po dodaniu kolejnych 15 minut otrzymujemy godzinę pierwszą czterdzieści pięć - 1:45.


1:45 - saa mbili kasoro robo - czyli dosłownie - do godziny 2 brakuje kwadrans.


Poniżej prezentuję inne przykłady:
1:10 - saa moja na dakika kumi - godzina pierwsza i minut dziesięć.

1:35 - saa moja na dakika thelathini na tano - godzina pierwsza i minut trzydzieści pięć

1:55 - saa moja na dakika hamsini na tano - godzina pierwsza i minut pięćdziesiąt pięć
lub saa mbili kasoro dakika tano - do godziny drugiej brakuje minut pięć.


Mam nadzieję, że w jakimś stopniu udało mi się to wszystko jasno wytłumaczyć ;) Oczywiście w razie pytań lub wątpliwości służę pomocą :) 


PS. Jeśli mogę prosić o jakiś znak, wystarczy nawet kropka lub przecinek, czy dalej jesteście zainteresowani lekcjami suahili? Potrzeba mi dawki motywacji na następny poniedziałek ;)

KWA HERI! :)

***

18 komentarzy:

  1. Nie przestawaj pisać. Zawsze czekam na te poniedziałkowe lekcje :)

    OdpowiedzUsuń
  2. a ja ostatnio rzadko zaglądałam do ciebie i przegapiłam wcześniejsze lekcje. Ale uważam że to świetny pomysł. I obiecuję być pilniejszą uczennicą :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja śledzę każdą lekcję. Choć z przyswajaniem wiedzy jest gorzej ;p ale staram się, staram :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja również ciągle wyczekuję kolejnych lekcji. Chłonę suahili jak gąbka ;) Naprawdę dobrze udaje Ci się wszystko wytłumaczyć! Pisz dalej! :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Tak, tak! Ja również mam nadzieję na ciąg dalszy! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. dziękuję za te lekcje, ale nadal czuję niedosyt!

    OdpowiedzUsuń
  7. Kiedy kolejne lekcje? :) Nie mogę się doczekać!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jesteś fantastyczna! Nie możesz w siebie wątpić!

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedy kolejne lekcje?Proszę nie przestawaj...

    OdpowiedzUsuń
  10. Z niecierpliwością czekam na następne lekcje!!!

    OdpowiedzUsuń
  11. Z niecierpliwością czekam na następne lekcje!!!

    OdpowiedzUsuń
  12. Proszę, pisz dalej.

    OdpowiedzUsuń
  13. Kiedy nowe lekcje?

    OdpowiedzUsuń
  14. Kiedy następne lekcje ?
    Proszę pisz dalej!

    OdpowiedzUsuń
  15. Dopiero teraz dotarlam a tego bloga!!! pisz prosze dalej ;))))) jest super!!!!

    OdpowiedzUsuń
  16. Pokochałam Tanzanię i Kenię, uwielbiam uczyć się suahili. Zaszczepiłaś we mnie tą miłość - dziękuję :)
    Świetnie prowadzisz te lekcję, wszystko zawsze udaje mi się zapamiętać

    OdpowiedzUsuń
  17. Ten system godzinowy był dziś na Olimpiadzie Lingwistyki Matematycznej. To co w 3h nie dało się rozszyfrować nagle się rozjaśnia.
    http://www.fmw.uni.wroc.pl/?q=dla-uczni%C3%B3w/lingwistyka-matematyczna/olimpiada-lingwistyczna/olimpiada-lingwistyki-matematycznej

    OdpowiedzUsuń
  18. Dobre informacje. Przydało się po drugim etapio Olimpiady Lingwistyki Matematycznej.
    pisz dalej.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)