wtorek, 16 kwietnia 2019

HAKUNA MATATA... czyli wracamy do suahili! :)

Tak jest kochani! Wracam do lekcji suahili. Troszkę w innej formie niż wcześniej, ale mam nadzieję, że równie pomocnej. Od jakiegoś czasu zakochana jestem w obrazkowej nauce języków obcych. Od dłuższego czasu zarywam noce w poszukiwaniu inspiracji na różnych forach i stronach internetowych (inspirujące są eduNOTATKI na fb <3). Uwielbiam w taki sposób uczyć się "smaczków" po angielsku, a ostatnio pokusiłam się nawet o stworzenie kilku swoich rysunków... po suahili! Nie są one jeszcze doskonałe, ale spełniają swoją rolę. Korzystamy z nich z Małą Czekoladką. Właściwie to głównie pod niego zaczęłam tworzyć kolorowe rysunki/grafy, tak, żeby w jakiś sposób zainteresować go nauką języka suahili. Być może nie są one odkrywcze, ale dla nas bardzo pomocne. 




Dzisiaj mały wstęp do tego, czym chciałabym urozmaicić nasze lekcje. Najprawdopodobniej część tematów z poprzednich lekcji będę odświeżać w graficznej formie. Nie wiem, jak Wy, ale ja jestem totalnym wzrokowcem i lubię taki rodzaj nauki. Dajcie znać w komentarzach, czy taki sposób nauki także Wam odpowiada?  
Dzisiaj gra słów ukryta w bardzo znanym powiedzeniu HAKUNA MATATA (swoją drogą nie wiem czy słyszeliście o absurdalnym pomyśle Disneya, który chce sobie opatentować ten zwrot i mieć go na własność? Totalna żenada.) 



* ku wyjaśnieniu (opieram się na tym co usłyszałam od Męża, nie wiem, czy obejmuje to całą Tanzanię):
  • słówko matata bardzo rzadko używane jest na codzień w Tanzanii - prędzej usłyszycie je w Kenii, niż w TZ. W kraju Dużej Czekoladki słowo to zastępowane jest wyrazem: matatizo = problemy (jeden problem = tatizo)
  • przedrostek "ma"  używany jest do tworzenia liczby mnogiej - niestety nie jest tak zawsze. Bardzo często używane są inne przedrostki do tworzenia liczby mnogiej - zasady poznamy w innej, bardziej złożonej lekcji.
  • przedrostek "ha" używany w celu stworzenia przeczenia - samo słówko "kuna" = tam/tam są; hakuna - tam nie ma/ nie ma

Ok, wystarczy na dziś. Taki mały rozrusznik przed trudniejszymi tematami ;)

Enjoy!

2 komentarze:

  1. Cudnie, jestem pod wrażeniem całego Twojego bloga. Będę wpadać. Ściskam :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za wszystkie komentarze :)